Tatra 700: Luxus z Kopřivnice, který měl konkurovat světu

Tatra 700

Historie vzniku Tatra 700

Tatra 700, elegantní limuzína s motorem vzadu a charakteristickou ploutví, představuje poslední kapitolu v historii osobních vozů značky Tatra s koncepcí „vše vzadu“. Její příběh se začal psát v 80. letech 20. století, v době, kdy automobilka čelila silné kritice zastaralé koncepce a klesajícího odbytu.

Model 613, vyráběný již od roku 1974, se potýkal s nedostatkem modernizace a rostoucí konkurencí. Bylo zřejmé, že je potřeba zásadní změny. Vedení Tatry se proto rozhodlo pro vývoj nástupce, který by oslovil náročnější klientelu a zároveň zachoval unikátní technické řešení.

Vznikl tak projekt Tatra 613-5, z něhož se později vyvinula Tatra 700. Na designu vozu se podílel italský karosář Giorgetto Giugiaro, který vtiskl Tatře 700 modernější a aerodynamičtější tvary. Vývoj a výroba Tatra 700 však probíhaly v komplikovaném období ekonomické a politické transformace, což se odrazilo na omezených finančních možnostech a výrobních kapacitách.

Design a elegance karoserie

Tatra 700, to už je dnes historický automobil, který na silnicích budí zaslouženou pozornost. Za jejím nadčasovým vzhledem stojí designér Václav Král, který navázal na aerodynamické koncepty legendárního Hanse Ledwinky. Karoserie ve tvaru kapky vody, typická pro vozy Tatra, snižovala odpor vzduchu a dodávala vozu elegantní a zároveň sportovní vzhled. Charakteristickým prvkem designu byla "plovoucí" zadní ploutev, která zlepšovala stabilitu vozu ve vysokých rychlostech. I v interiéru se snoubila elegance s praktičností. Použité materiály, jako dřevo a kůže, dodávaly interiéru luxusní nádech.

Vzduchem chlazený motor V8

Tatra 700, elegantní limuzína z konce minulého století, se pyšnila nejen svým nezaměnitelným designem, ale i technickou výjimečností. Pod kapotou se totiž ukrýval vzduchem chlazený motor V8, symbol trvalé konstrukční filozofie značky Tatra. Tento unikátní agregát o objemu 3,5 litru dokázal vyvinout výkon až 147 kW, což vozu propůjčovalo dynamiku, která se u tehdejších limuzín jen tak neviděla. Vzduchové chlazení, pro mnohé možná překvapivé řešení, přinášelo řadu výhod. Motor byl jednodušší, lehčí a odolnější vůči extrémním teplotám. Navíc odpadla starost s chladicí kapalinou a jejím případným zamrznutím. Tatra 700 tak představovala spojení elegance a spolehlivosti, které si i dnes získává srdce milovníků historických automobilů.

Výkon a jízdní vlastnosti

Tatra 700, i přes svůj historický statut, nezaostávala ani v oblasti výkonu. Pod kapotou skrývala vzduchem chlazený vidlicový osmiválec o objemu 3495 cm³, který byl schopen vyvinout impozantní výkon 147 kW (200 koní). Díky tomu dokázala tato elegantní limuzína zrychlit z 0 na 100 km/h za pouhých 11 sekund a dosáhnout maximální rychlosti až 200 km/h. Tyto hodnoty ji v době její produkce (1996-1999) řadily mezi nejrychlejší česká auta. I jízdní vlastnosti Tatra 700 byly na vysoké úrovni. Nezávislé zavěšení všech kol a precizní řízení zaručovaly komfortní a stabilní jízdu i ve vysokých rychlostech. Přestože se nejednalo o sportovní vůz, Tatra 700 dokázala nabídnout i jistou dávku zábavy za volantem. Její ovladatelnost a jízdní dynamika byly pro tehdejší dobu nadprůměrné a dodnes dokáží potěšit nejednoho nadšence do historických vozů.

Luxusní interiér a výbava

Tatra 700, to nebyl jen tak ledajaký automobil. Byla to chlouba československého průmyslu a symbol prestiže. Luxus a elegance, to byly hlavní atributy, které definovaly interiér tohoto vozu. Po otevření těžkých dveří se před vámi rozprostřel svět prvotřídního komfortu. Prostorná kabina, čalouněná jemnou kůží, nabízela dostatek místa pro pět pasažérů. Palubní deska, vyrobená z ušlechtilého dřeva, působila impozantním dojmem a zároveň poskytovala intuitivní ovládání. Mezi další luxusní prvky výbavy patřilo rádio s automatickým laděním, elektrické stahování oken nebo vyhřívání sedadel. Tatra 700 zkrátka nabízela komfort a technologické vymoženosti, které v tehdejší době neměly konkurenci. Byla to limuzína hodná prezidentů a významných osobností, která i dnes budí zasloužený obdiv a respekt.

Porovnání Tatra 700 s vybranými vozy
Vlastnost Tatra 700 Škoda Favorit 136L
Rok výroby 1996-1999 1988-1995
Motor Vzadu, vzduchem chlazený V8 Vpředu, vodou chlazený řadový čtyřválec

Limitovaná výroba a exkluzivita

Tatra 700, to už je dnes pojem evokující luxus a exkluzivitu minulé éry. Výroba tohoto majestátního vozu, který měl navázat na úspěchy legendární „šestsettrojky“, byla bohužel limitovaná. Mezi lety 1996 a 1999 sjelo z kopřivnické výrobní linky pouhých 75 kusů, čímž se Tatra 700 stala jedním z nejvzácnějších československých automobilů vůbec. Důvody omezené produkce byly komplexní. Na vině byla jednak vysoká cena, která se pohybovala v řádech milionů korun a znemožňovala masovější rozšíření, jednak i tehdejší ekonomická situace a silná konkurence zavedených luxusních značek. Ačkoliv se Tatra 700 nedočkala masového rozšíření, stala se ikonou a dnes je vyhledávaným sběratelským artiklem. Její elegantní design, prostorný interiér a silný motor V8 z ní dělají unikátní historický automobil, který je důkazem umu a řemeslné zručnosti českých konstruktérů.

Tatra 700 jako sběratelský vůz

Tatra 700, poslední reprezentativní limuzína kopřivnické automobilky s motorem vzadu a pohonem zadních kol, se stává čím dál více vyhledávaným sběratelským artiklem. Tento model, vyráběný v letech 1996 až 1999, byl pokusem navázat na slavnou tradici luxusních vozů Tatra a zároveň nabídnout moderní a konkurenceschopný automobil. I když se během tří let výroby prodalo pouze 75 exemplářů, Tatra 700 si získala srdce mnoha fanoušků a dnes je považována za budoucí klasiku.

Mezi hlavní lákadla pro sběratele patří bezesporu originální design od Giorgetta Giugiara, který vozu dodává nadčasový vzhled. Vzduchem chlazený vidlicový osmiválec o objemu 4,4 litru, i když kritizovaný pro svou spotřebu, je dalším prvkem, který dělá z Tatry 700 unikátní automobil. Pro sběratele je Tatra 700 zajímavá i svou historií. Poslední model s typickou koncepcí "vše vzadu" a zároveň poslední osobní automobil vyrobený kopřivnickou automobilkou. Vlastnit Tatru 700 tak znamená vlastnit kus české automobilové historie.

Odkaz Tatra 700 v historii

Tatra 700, elegantní limuzína s motorem vzadu a typickou "ploutví" na zádi, představuje v historii automobilky Tatra poslední model s koncepcí "vzduchem chlazený motor vzadu". Tato tradice, započatá už legendární Tatrou 77 v roce 1934, se stala synonymem pro inovativní a nekonvenční přístup značky Tatra k automobilovému designu. I když Tatra 700 nedosáhla takového kultovního statusu jako její předchůdci, jako byly modely 603 nebo 613, stále představuje důležitý milník v historii značky. Vyráběná v letech 1996 až 1999, Tatra 700 symbolizovala snahu automobilky o udržení své identity v období ekonomické transformace a sílící konkurence ze strany západních automobilek. I přes své nesporné kvality, jako byl originální design, prostorný interiér a spolehlivý motor, se však Tatra 700 potýkala s nízkým odbytem. Celkem bylo vyrobeno pouze 75 kusů, čímž se řadí mezi nejvzácnější modely značky. Dnes je Tatra 700 vyhledávaným sběratelským artiklem a připomínkou inovativního ducha a nezávislého smýšlení, které provázely značku Tatra po celou dobu její existence.

Publikováno: 16. 01. 2025

Kategorie: auta